Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава
5 posters
Автор
Съобщение
Kiril62 Admin
Заглавие: Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава Съб Юни 23, 2012 5:30 pm
Иван Петрински е специалист по история и археология от времето на Второто българско царство. Главен уредник е в Националния исторически музей. Правил е археологически разкопки в село Крамолин, Габровско, във Велико Търново, на остров Свети Иван край Созопол, в Битоля в Македония, по поречията на реките Струма и Места. Пише книги, а една от най-популярните е "Истинската история на България. Началото". Редовно публикува във вестник "Сега". Сценарист е на документални телевизионни филми. Най-новото предложение към него е за сценарий на игрален филм със сюжет от 14 век. Смята Вера Мутафчиева за автор от световна величина. Не спестява мнението си, дори когато е неудобно на висшестоящите, и затова е наказван. Първото наказание е след като публично заявява, че колекцията на Боян Радев, изложена в Националния музей, е придобита незаконно.
Разговаряме с Иван Петрински по повод "вампира" от Созопол.
Уникален ли е "вампирът от Созопол"? Колко ценна е тази находка? - Безспорно е ценен. Всичко, което намират археолозите, е от изключителна важност. Но около половината от погребенията през Средновековието са с мерки срещу овампиряване. Казвам овампиряване, защото съм привърженик на чистотата на българския език. Не всички ритуали могат да се "хванат" археологически, но има проучени некрополи, където при една трета от погребенията явно си личи, че хората са взели подобни мерки. Понякога това се е правело и при погребения дори на деца, смятани за зли. Но в никакъв случай не може да се говори, че за потенциални вампири са били приемани интелектуалци, както чухме. Да не би в едно село половината да са напредничави, а другата - не?
Явлението е често, защото страхът на средновековния човек е огромен, той се бои от всичко - може да излезе вражеска войска зад хълма, или да измрат децата от глад, защото реколтата е била слаба. На средновековния човек не му пречи, ще забие един гвоздей в сърцето на мъртвеца и ще му мине. Ще му е спокойно.
Средновековните българи масово използват ритуали срещу овампиряване, защото има своеобразен дуализъм във вярванията им. То Християнството е прието спешно и насила. Това личи и от археологическия материал. Ето защо са толкова много езическите преживелици в празнично-обредната система на българския народ.
При разкопките в село Надарево, Търговищко намерих малка колекция от 6-7 амулета, които са свидетелство за спешността. Това са оловни матрици и отливки, изпълнени с езически символи и в тях на празните места се появява един несръчно и набързо изчукан кръстен знак, който трябва да отговори на новопоявила се нужда. Т.е. не е имало даже време да се изработи нов калъп или матрица за нагръден амулет с християнския символ.
Християнската култура в Северна и Централна България изчезва най-късно в края на VІ в. - началото на VІІ век. Навсякъде в археологическите обекти. Има ясно изразен хиатус, прекъсване. Християнската култура по българските земи – църковни сгради, некрополи с християнски погребения изчезва за повече от два века и половина, няма я до княз Борис-Михаил, до втората половина на ІХ в. Християнството е централно налагана религия. Моето усещане е, че средновековният българин се опитва да избяга от новите вярвания, правят го и богомилите. Затова и около половината от религиозните погребения са с ритуал срещу овампиряването, а църквата и в България, и във Византия се е борила срещу суеверието – срещу ритуалите срещу овампиряване, но и срещу всички останали езически преживелици в погребалните обичаи в средновековна България.
Все пак шумът около някоя находка може да бъде полезен, сензацията привлича посетители в музеите... Музеите у нас може да имат много находки, но пък експозициите са демоде, не са интересни. Мислили ли сте как могат да станат по-атрактивни? - Много лош въпрос! Имаме идеи, разбира се, но вижте музеите ще станат интересни, когато там работят хора с ентусиазъм, умни специалисти, но и добре платени, а не хора, които едва дишат от мизерия. Имаме случай на припадък от глад в музея, и то не един.
Никъде в света хората в музеите не взимат много пари. Но в Атина в музеите имам приятели колеги, които се оплакват от 2000 евро заплата, а средната заплата в наш музей е по-малка от доходите на атински клошар, при това мързелив.
Да, държавата е бедна, но може да се работи по европейски проекти... - На мен ми е обидно, смятам го за просия. Ако държавата има нужда от моите способности като археолог – да, но държавата изглежда няма нужда от моите знания. Тя харесва хора, които копаят и не говорят. Аз се занимавам с много неща, пиша книги, сценарии и благодарение на това мога да пътувам, да чета в чуждестранни библиотеки. От шест години не правя разкопки, но няма да пиша нито проекти, нито ще се отдавам на просия.
Какво пишете сега? - Водя страница във вестник "Сега" и работя над дисертация на тема "Средновековните селища по Струма и Места".
Да се работи селищна археология е много скъпо – да се разкрият селищата, да се датират, това означава да си на място. Слава Богу в едни по-богати времена съм имал възможност да копая. Имам 3 обекта, така че има на какво да стъпя.
Ако се върнем на музеите, там трябва да работят хора, които не мислят как да оцелеят финансово. Обикновено във всеки музеи има прослойка, добре задоволена, а основната част води едно полугладно съществуване. Ние вършим държавна работа, ако държавата не желае да се възползва от нашите умения... Отпускат се пари, при това огромни суми, на 16-17 души от колегията, а ние сме 300.
Има ли облагодетелстван музей? - Ако някой от държавата се сети, че има нужда от археология, звъни първо в Археологическия институт с музей на БАН, но заплатите там пак не са високи. Навремето те се хвалеха, че са направили експозицията без художник. Археолозите си правят всичко сами, така са свикнали по разкопки, където няма на кого да разчиташ освен на себе си.
Сещам се по този повод: Вървя към обект и отдалеч виждам нещо червено в зелената ливада. Приближавам се - колежка в червен панталон чопли нещо с шпаклата и замита с четка. Работниците отишли да обядват в 11 ч. и до 15 ч. още ги няма и тя си работи сама ...
Нали има богати българи, не се ли намират меценати? - Има, но винаги след безкрайното унижение да отидеш при него, после да ти прати журналисти и ти да им кажеш кой е финансирал разкопките... Меценат в истинския смисъл на думата в България няма.
Да не би да забравяте "приноса" на големите колекционери за опазване на културното наследство... - Всички тези колекционери са престъпили закона. Няма частна колекция в България, която да не е добита по престъпен начин. Откъде са находките? Всички имаме баби, но колко от тях са ни оставили археологически ценности по мазетата . . .
...златни тракийски венци? - Колко често намирате златни монети, докато вървите по улицата?
Ситуацията с колекциите е изпусната окончателно. Археологията се мутризира изцяло. Писал съм такъв текст - бях бесен. Имаше решение на Конститууционния съд и след него в общи линии частните колекции станаха редовни. Няма значение откъде са археологическите ценности, след като си регистрирал вече колекция.
Твърдят, че купували от търгове в чужбина? - Знам само един случай, в който колекционер е купил 3 предмета на търг, а колекцията му е от 30 000. Останалите 29 997 са придобити по престъпен начин. Няма как иначе. Съжалявам, ако ви разбивам илюзиите, че колекционерите са добри хора. Държава, която не може да плаща справедливо на специалистите в музеите, които се грижат за изучаването и опазването на миналото на България, не е нормална държава.
За разкопките при ларгото, покрай строителството на метрото, властта каза, че като се експонира всичко това, Рим ще ни завиди? - В Рим няма да занемеят. А и държава, която гради икономиката си на счупени зидове и пране на мръсно бельо от курортисти не е видяла бял ден ... Ето я на юг от нас Гърция, виждаме докъде стигна със стопанство, основано на прислужването. Трябвало било да се работят археологическите обекти, защото щели да идват туристи. Нищо подобно! Ние искаме да развиваме българската археология, за да изучим все по-пълно нашето минало. А дали ще дойдат туристи или не - това не ми е работа.
Иманярите продължават ли да създават проблеми? - Срещал съм се, работил съм с търсачи. Опитват се да ни замесят в контрола над тях, но това не е моя работа също, има си полиция. Иманярите идват с тайната мисъл да им се датира предметът, който са придобили по незаконен начин. Имат си някаква история за онова, което носят, послъгват. Аз обаче се опитвам да получа колкото може повече информация.
Истината е, че търсачите работят за хора от властта. Ловно-рибарският съюз да бяха наели с шишанетата, и те биха се справили с охраната на археологическите обекти. Иманярството не може да съществува без подкрепа на хора, които са във властта. Затова не се пресичат каналите вече повече от две десетилетия.
Знам за два канала през 90- те години. Имаше и в Македония. В Скопие се чу за великолепно блюдо с дарителски надпис на Павун от Битоля, от самия край на ХІІІ в. После се появи в Англия, там не разчетоха надписа даже. Понеже съм правил разкопки в Битоля, знам горе-долу дори къде е намерено. Открито е с металоотърсач и е изнесено през България, за да се появи на търга на "Сотбис".
Обадиха ми се от министерството, да видя снимките като експерт, разтреперих се. Това е находка – точно датирана, с дарителски надпис, с точно място на изработка – в Битоля, с името на майстора – Павун, който обдарил с този меден дискос прочутата Битолска обител, която е дала и името на днешния град. До търга оставаха 4 дни и държавата не можа да се раздвижи за да намери 180 паунда и да го купи за да бъде изложен в някой български музей. А вие ме питате за разследвания...
Картината, която рисувате е много мрачна. - Мрачна? Даже не извадих черните краски, а има много черно в картината на опазването на българското културно-историческо наследство в наши дни. Има и престъпност и пари... Ситуацията според мен е трагична. Надеждата ни е само в младото поколение, което идва след нас. http://www.dnevnik.bg/intervju/2012/06/22/1852124_ivan_petrinski_arheolog_durjava_koiato_ne_moje_da/
Заглавие: Re: Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава Съб Юни 23, 2012 5:56 pm
Да,надеждата била в младото поколение,но ще остаанели нещо за опазване,за това маладо поколение???
Viver est militare!
handjata Консул
Заглавие: Re: Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава Съб Юни 23, 2012 10:41 pm
charon написа:
Да,надеждата била в младото поколение,но ще остаанели нещо за опазване,за това маладо поколение???
Колега,че то поколение няма.......... Селата изчезват,а малките градове стават по-малки от села...... Абе кво да говорим
vvurbanov Консул
Заглавие: Re: Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава Нед Юни 24, 2012 6:13 am
Какво значи да опазим българското-културно историческо наследство?Значи ли че нищо не трябва да се пипа в земята за да има нашите правнуци след сто години какво да откриват.Ами техните правнуци след още сто години какво ще откриват?Нима металдетекторите са изпреварили времето си и трябва да се забранят?Ами от кои ръце да пазят вече откритите старини?Науката история съществува благодарение на интереса на хората към нея.Забранявайки и подтискайки това любопитство в хората които най много се интересуват от историята,науката губи целта и смисъла си.И по лошо решенията за бъдещето на културно-историческо наследство се вземат от тия които хич не се интересуват от него.
charon Цезар
Заглавие: Re: Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава Нед Юни 24, 2012 9:16 am
vvurbanov написа:
Какво значи да опазим българското-културно историческо наследство?Значи ли че нищо не трябва да се пипа в земята за да има нашите правнуци след сто години какво да откриват.Ами техните правнуци след още сто години какво ще откриват?Нима металдетекторите са изпреварили времето си и трябва да се забранят?Ами от кои ръце да пазят вече откритите старини?Науката история съществува благодарение на интереса на хората към нея.Забранявайки и подтискайки това любопитство в хората които най много се интересуват от историята,науката губи целта и смисъла си.И по лошо решенията за бъдещето на културно-историческо наследство се вземат от тия които хич не се интересуват от него.
Не,колега далеч съм от мисълта,да се забранява хобито под опазване имах предвид извадените артефакти,да остават в България,а не в чуждестранни колекции.А че не остават хора в България,то това е ясно...
Viver est militare!
vvurbanov Консул
Заглавие: Re: Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава Нед Юни 24, 2012 12:08 pm
charon написа:
vvurbanov написа:
Какво значи да опазим българското-културно историческо наследство?Значи ли че нищо не трябва да се пипа в земята за да има нашите правнуци след сто години какво да откриват.Ами техните правнуци след още сто години какво ще откриват?Нима металдетекторите са изпреварили времето си и трябва да се забранят?Ами от кои ръце да пазят вече откритите старини?Науката история съществува благодарение на интереса на хората към нея.Забранявайки и подтискайки това любопитство в хората които най много се интересуват от историята,науката губи целта и смисъла си.И по лошо решенията за бъдещето на културно-историческо наследство се вземат от тия които хич не се интересуват от него.
Не,колега далеч съм от мисълта,да се забранява хобито под опазване имах предвид извадените артефакти,да остават в България,а не в чуждестранни колекции.А че не остават хора в България,то това е ясно...
Здравей колега,лошото е че медиите в комбина с управляващите насаждат криво разбрани критерии за опазване паметниците на културата.Всичко антично от счупена керемида нагоре се брои за изключително важно,ценно и забранено за намиране и притежание от частни лица.Трябва държавна собственост да бъдат само паметниците с национално и световно значение,а другите свободно да могат да се намират,търгуват и колекционират.Тия от които зависи опазването на нашето културно-историческо наследство много добре знаят как се прави това в най напредналите страни по света.Но явно не им изнася в България да има добри закони.
charon Цезар
Заглавие: Re: Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава Нед Юни 24, 2012 12:56 pm
Разбира се,че не им изнася иначе как ще си пласират ''стоката'' зад граница нали трябва да правят пачки,а после да искарват нас най-големите престъпници...,но както и да е това е тема,която е дъвкана хиляди пъти и с писане по форумите няма да променим нищо...
Viver est militare!
stan960 Джадай
Заглавие: Re: Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава Нед Юни 24, 2012 2:41 pm
http://bguide.info/content/view/26/16/ -Всъщност картината е такава.Като се има в предвид че от всичко това не е проучена и една трета както трябва-за кво да говорим.ба Тук не са отбелязани по малките селища,махали и паланки,също и вилите тип Рустика или други от подобен род.
Последната промяна е направена от stan960 на Пон Юни 25, 2012 10:01 am; мнението е било променяно общо 2 пъти
charon Цезар
Заглавие: Re: Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава Нед Юни 24, 2012 4:14 pm
Колега Стан,линка нещо неработи или само при мене е тей...
Viver est militare!
vvurbanov Консул
Заглавие: Re: Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава Нед Юни 24, 2012 5:17 pm
Колега Стан,и при мен не работи но предполагам че става въпрос за списък или карта на паметниците на културата в България.На повечето от тях никой археолог не е ходил да ги види дали са си на мястото,камо ли да ги проучва.Повечето от тях ги е описал Карел Шкорпил с коня си.Още преди 35години установих че много селища и крепости не се намират на местата си.Защото модерните селища които служат за отправна точка не съществуват или са преместени на няколко километра.Например публикувана е антична крепост южно на края на село В....,но сега се намира на 8 километра защото със толкова е преместено селото.
stan960 Джадай
Заглавие: Re: Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава Пон Юни 25, 2012 1:37 am
-Изв. се колеги,сбъркал съм една от буквите на линка -Сега работи...............
Иван Петрински, археолог: Държава, която не може да плаща на специалистите в музеите, не е нормална държава